Det nylig etablerte norske cruiseskipsselskapet og den portugisiske skipsbyggeren West Sea signerte i dag en intensjonsavtale (LOI) for byggingen av selskapets første skip, med forventet levering ved starten av cruisesesongen 2025/2026.
Les mer her: Splash 247
Les mer her: Tradewinds
– Dette er er en ny milepæl i vår ferd mot utslippsfrie cruiseturisme. Etter å ha kontaktet verft over hele verden for anbud, er vi glade for å kunne iverksette dette spennende prosjektet i samarbeid med West Sea. De er et moderne og profesjonelt verft med en god merittliste. Det er fantastisk å være her på SMM for å signere avtalen sammen med vår teknologipartner, ABB, hvis ekspertise har vært avgjørende i konseptutviklingen av dette banebrytende fartøyet, sier Northern Xplorer (NX) grunnlegger og administrerende direktør Rolf André Sandvik.
Banebrytende prosjekt
– Som skipsbygger med fokus på avanserte fartøy av høy kvalitet, ser vi veldig frem til å samarbeide med Northern Xplorer. Vi er stolte over å ta føringen i byggingen av et så innovativt og teknologisk avansert fartøy, som vil ha minimal innvirkning på miljøet, sier West Sea direktør Vitor Figueiredo.
West Sea har til hensikt å bygge skipet, skalert for 250 passasjerer, ved sitt anlegg nord for Porto i Viana do Costello. Porteføljen av nybygde cruiseskip ved verftet inkluderer per i dag World Navigator (bygget i 2021), World Voyager (bygget 2020) og World Explorer (bygget 2019). Dette er de tre første i en serie på syv eksklusive polarekspedisjonsfartøy bygget for en kjent cruiseoperatør i luksussegmentet.
Best i klassen på teknologi
Utformingen til skipet inkluderer ABB’s helelektriske fremdriftssystem, inkludert batteri- og hydrogenbrenselcelle teknologi som vil gjøre det i stand til å seile utslippsfritt i de norske fjordene og andre eksotiske steder, og bidra positivt til det grønne skiftet.
– Vi er svært glade på vegne av Northern Xplorer og det har vært en ære å bidra med vår ekspertise i dette banebrytende prosjekt som har som mål å bevise at miljøvennlige cruiseoperasjoner er fullt mulig, sier Jorulf Nergard, Vice President Business Development, ABB Marine & Ports.
NX og ABB er for tiden i dialog med flere underleverandører av fartøysystemer.
– Vi har ikke tatt noen endelig beslutning ennå fordi vi ønsker å ta i bruk den nyeste teknologien da den blir tilgjengelig. Vi tar også sikte på å velge de mest bærekraftige materialene som er tilgjengelige på markedet, sier Sandvik.
Solid støtte underveis
NX har jobbet tett med Oslo-baserte Affinity Offshore AS, som «har gjort en enorm jobb med å finne rett verft for et så innovativt prosjekt», sier Sandvik.
– Jeg vil også takke vår finanspartner Clarksons Securities AS, som vil bistå oss som hovedansvarlig på prosjektet, samt våre fantastiske skipsdesignere hos Multi Maritime AS i Førde. De har i tre år jobbet iherdig med et design som er virkelig iøynefallende. Skipet setter standarden for fremtidens skipsdesign, og blir enestående å seile med, legger han til.
Det Oslo-baserte forretningsadvokat firmaet Grønvigh, Tjersland & Indrevær DA ( www.gtilaw )har vært sentrale i arbeidet med det juridiske rammeverk for intensjonsavtalen.
– Vi søker å skape optimal merverdi for våre kunder, og er veldig glade for å kunne hjelpe Northern Xplorer med å utvikle fremtidens cruiseindustri, sier partner Jonas Tjersland.
Markedet ivrer etter bærekraftige løsninger
Intensjonsavtalen er et viktig skritt mot å skape et nytt paradigme i cruiseindustrien, og for å støtte Norges modige beslutning om å forby fossildrevne skip fra sine verdensarvfjorder fra 2026. – Miljøbevisste passasjerer ønsker å reise med ren samvittighet, og med dette nyskapende grønne skipet har vi som mål å imøtekomme den sterke etterspørselen, sier Sandvik.
Sandvik har tidligere stått bak de hybridelektriske turistfartøyene Vision of the Fjords (bygget 2016) og Future of the Fjords (bygget 2018) i sin daværende rolle som gründer og administrerende direktør i reiselivsselskapet The Fjords. Skipene ble bygget av det norske båtbyggeriet Brødrene Aa, og i sine respektive leveringsår vant de prisen Ship of the Year under den maritime messen SMM i Hamburg.
– Det var et spennende, verdensledende prosjekt i sin tid, som muliggjorde utslippsfrie seilaser i Nærøyfjord, som står på UNESCOs verdensarvliste. Med NX tar vi utviklingen til neste nivå, sier Sandvik.